Menu

10 najlepszych sposobów na zdrowy sen

13 lipca, 2020 - Porady
10 najlepszych sposobów na zdrowy sen

Zdrowy sen to podstawa odpowiedniego funkcjonowania całego organizmu. Niestety coraz więcej osób zmaga się z problemami związanymi z późnym zasypianiem lub nawet bezsennością. Mogą one prowadzić do poważnych zaburzeń zdrowotnych – od braku odpowiedniej regeneracji, aż po choroby układu krążenia lub choroby psychiczne. W jaki sposób można zadbać zdrowy sen?

Z czego wynikają problemy ze snem?

Kłopoty ze snem u każdej osoby mogą występować z innego powodu. Najczęstszą przyczyną bezsenności jest stres. Kłopoty, z którymi zmagamy się na co dzień oraz związane z nim napięcie powodują, że przed zaśnięciem dopada nas gonitwa myśli udaremniająca sen.

Kolejną przyczyną może być nieodpowiednia dieta. Ciężkostrawne jedzenie, nadużywanie alkoholu, kawy lub innych napojów z kofeiną również może wpłynąć na zaburzenia snu.

Problemy z zaśnięciem mogą wykazywać także osoby, u których występują m. in. następujące choroby:

10 najlepszych sposobów na zdrowy sen

Z problemem bezsenności w wielu przypadkach możemy poradzić sobie sami. Istnieje wiele sprawdzonych metod, które ułatwiają zasypianie oraz przyczyniają się do polepszania jakości snu. Przedstawiamy 10 sposobów, które sprawią, że Twój sen będzie odpowiednio długi i zdrowy.

Wywietrzona sypialnia

Jednym z zalecanych, wieczornych rytuałów jest wietrzenie sypialni. Świeże powietrze jest kluczem do zdrowego snu. Dzięki wietrzeniu pozbywamy się niechcianych alergenów, bakterii oraz wirusów. Pamiętajmy także, że odpowiednia temperatura do zasypiania to 18-20 stopni Celsjusza.

Lekkostrawna kolacja

Nasz metabolizm podczas snu zwalnia, dlatego kolację powinniśmy spożywać odpowiednio wcześniej. Dietetycy i specjaliści od żywienia zalecają jadać nie później niż na 2-3 godziny przed zaśnięciem.

Odpowiednia pora to jednak nie wszystko – musimy zadbać także o to, by posiłek nie był zbyt sycący, ani tłusty. Powinniśmy sięgać po lekkie dania opierające się głównie na białku i niewielkiej ilości węglowodanów. Zalecamy sięgać po potrawy duszone, gotowane lub pieczone.

Tabletki z melatoniną

Częstą przyczyną bezsenności jest niski poziom melatoniny w organizmie. Istnieje wiele sposobów na podwyższenie tego hormonu – są to m.in. tabletki zawierające w sowim składzie melatoninę.

Jednym z popularniejszych produktów ułatwiających zasypianie jest Melatolin Plus. Ten naturalny suplement zawiera, aż 10 składników, które pomagają zwalczyć zaburzenia snu. Jego szczegółowe działanie opisane zostało na stronie https://melatolinplus.pl.

Wygoda w sypialni

Kolejnym ważnym aspektem zdrowego snu jest poczucie komfortu. Zadbaj o odpowiednie oświtlenie sypialni oraz o to, aby Twoja kołdra, poduszka oraz materac były wygodne. Ważna jest także regularna zmiana pościeli – najlepiej co 2 tygodnie. Rzadsza wymiana pościeli lub jej nieodpowiednia pielęgnacja może skutkować licznymi chorobami takimi jak astma lub egzema. cza

Aktywność fizyczna

Aby zadbać o zdrowy sen zalecana jest także codzienna aktywność fizyczna. Specjaliści rekomendują, aby na ruch przeznaczać minimum 30 minut dziennie. Najlepszą porą na lekki wysiłek fizyczny w postaci biegania, jazdy na rowerze lub pływania jest późne popołudnie. Pamiętajmy jednak, aby po aktywności fizycznej nasz organizm miał czas na wyciszenie się przed snem.

Unikaj drzemek

Na pewno każdy z Was po odbyciu drzemki w ciągu dnia, wieczorem miał problem z zaśnięciem. Właśnie z tego powodu powinniśmy unikać drzemek. Niestety spanie w ciągu dnia zaburza nasz rytm dobowy i przyczynia się do pogłębiania bezsenności.

Wyciszenie przed snem

Często zapominamy także o tym, aby zrelaksować się przed snem. Codzienna gonitwa za obowiązkami i różnymi zajęciami sprawia, że do łóżka kładziemy się rozemocjonowani i zamyśleni – to błąd. Przed snem powinniśmy się wyciszyć i uspokoić, w tym celu przed pójściem do łóżka zalecamy lekturę książki lub medytację.

Wyregulowany rytm dobowy

Jak już wcześniej wspomnieliśmy nieregularny rytm dobowy może skutkować zaburzeniami snu. Aby uniknąć problemów z bezsennością specjaliści rekomendują budzić się i wstawać zawsze o tej samej porze. Nasz organizm bardzo szybko przyzwyczaja się do rytmiczności naszych działań oraz dopasowuje do nich swoje funkcjonowanie.

Unikaj kofeiny, nikotyny i alkoholu

Bardzo popularne napoje energetyczne, zbyt częste spożywanie kawy, nałogowe palenie papierosów lub nadużywanie alkoholu – wszystko to prowadzi nie tylko do pogorszenia jakości naszego snu, ale i zdrowia ogółem. Wyeliminowanie tego typu używek sprawi, że nasz sen będzie głębszy, a my obudzimy się bardziej wypoczęci.

Higiena psychiczna

Zadbaj o swoje dobre samopoczucie również w ciągu dnia. Sprostaj swoim problemom, wyjaśnij konflikty, pozbądź się stresu w pracy, oczyść atmosferę w domu. Twój komfort psychiczny będzie miał wpływ na szybkość zasypiania oraz jakość snu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *