Menu

Klimakterium – jak się objawia i co można zrobić, aby ograniczyć jego objawy?

15 lipca, 2020 - Porady
Klimakterium – jak się objawia i co można zrobić, aby ograniczyć jego objawy?

Niezwykle specyficznym okresem w życiu każdej kobiety jest przekwitanie (okres okołomenopauzalny, klimakterium). To właśnie wtedy zachodzą silne zmiany hormonalne w organizmie, które moga objawiać się w bardzo różny sposób.

Klimakterium przypada zwykle na okres od 40-tego do 50-tego roku życia. Pojawienie się, objawów przekwitania w młodszym wieku jest pewnego rodzaju patologią (przedwczesna menopauza).

Klimakterium trwa zwykle około 4 lat. Objawy mogą się jednak utrzymywać także po menopauzie.

Klimakterium – w jaki sposób się objawia?

Przekwitanie objawiać się może w bardzo różny sposób. Nie mniej jednak, istnieje kilka cech wspólnych, które dosięgają niemalże każdą kobietę, tj.:

Klimakterium – jak rozpoznać?

Rozpoznanie zmian zwykle odbywa się na podstawie objawów. Nie mniej jednak, dla stuprocentowej pewności warto przeprowadzić badania o charakterze hormonalnym.

Alternatywnym, ale nie tak skutecznym rozwiązaniem jest zrobienie specjalnego testu (formuła zbliżona do testu ciążowego), który dostępny jest w aptece. Jego koszt nie przekracza kilkunastu złotych.

Klimakterium – jak łagodzić objawy?

Przekwitanie to przypadłość, która nie podlega jako tako leczeniu. Można jedynie łagodzić jej objawy. Zwykle lekarze zalecają po prostu zmianę trybu życia na zdrowszy. Przede wszystkim należy zadbać o dietę, aktywność fizyczną, brak używek czy też odpowiednią dawkę relaksu i snu.]

W zaawansowanych przypadkach (w momencie kiedy objawy ograniczają możliwość normalnego funkcjonowania), lekarz zaleca kurację hormonalną. Ma ona na celu uregulować poziom hormonów w organizmie.

Objawom klimakterium można zapobiegać. Uważa się, że osoby prowadzące zdrowy styl życia, znacznie łatwiej przechodzą przez ten specyficzny czas (symptomy nie są aż tak odczuwalne).

Nadwaga – czyli charakterystyczny objaw menopauzy

Nadmiar tkanki tłuszczowej to nic innego jak otyłość. O ile budowanie jej to proces bardzo łatwy, o tyle spalanie – już nie. To proces skomplikowany, wymagający i długotrwały. Gdyby było inaczej, ilość osób z nadwagą byłaby znacznie mniejsza.

Statystyki są nieubłagane. Populacja osób z nadwagą stale wzrasta. Liczby są zatrważające, bowiem na przestrzenii ostatnich 25 lat liczba osób otyłych podwoiła się. A przecież medycyna cały czas ewoluuje i podaje na tacy nowe rozwiązania na odchudzanie. Dlaczego zatem liczba ta maleje, zamiast rosnąć?

Przyczyn jest co najmniej kilka, ale tą najważniejszą jest wygodny tryb życia. Ludzie przyzwyczajają się do automatyki i robotyki. Coraz więcej rzeczy wykonywanych jest za nas. Wygodnictwo niesie za sobą nadwagę, niezaprzeczalnie.

Kiedy dodamy do tego objawy burzy hormonalnej towarzyszącej menopauzie – problem jest niemal gwarantowany.

Dieta na odchudzanie? Jaka?

Choć w sieci znaleźć można wiele różnych gotowców, to polecamy ułożyć dietę w pojedynkę. Wykorzystując tabelę kaloryczności i wartości odżywczych zdobędziemy świadomość, która umożliwi nam skuteczniejszą walkę o lepszą sylwetkę. Jeśli będziemy wiedzieć jak dużą bombą kaloryczną jest czekolada, to łatwiej będzie nam sobie jej odmówić.

Przed stworzeniem diety należy ustalić zapotrzebowanie kaloryczne (na podstawie warunków fizycznych oraz pracy jaką wykonujemy).

Czy warto trenować?

Owszem – można skutecznie się odchudzać korzystając z samej diety. Jednakże efekty będą pojawiać się na tyle wolno, że możemy stracić motywację. Dlatego też, naszym zdaniem trening jest równie ważny, co dieta.

Jak trenować? Przede wszystkim systematycznie i z odpowiednim zaangażowaniem. Trening (w jakiejkolwiek formie) powinien być wyczerpujący i ciężki. Aby nie stracić zapału i motywacji do treningu zalecamy przygotować szczegółowy plan. To z całą pewnością pomoże utrzymać motywację na najwyższym poziomie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *